fredag 7 februari 2014

Brev från Jämställdhetsministern.

Som jämställdhets minister vill jag kalla samman landets alla feminister, framgångsrika karriärkvinnor, kvinnor från andra kulturer, från lågavlönade yrken, barn, vård och omsorg och dela med mig av min erfarenhet och kunskap. Jag skulle vilja ena oss och föra oss samman. Jag har massor av lära av andra kvinnor men jag tror också att jag har något viktigt och värdefullt att dela med mig utav till etablissemanget.  Jag skulle dela med mig av min erfarenhet om vad det är som håller oss tillbaka, vad det är som gör att vi många gånger tror att vi måste härma mannen om vi skall bli framgångsrika eller accepterade av samhället. Om vad det är som gör att vi inte tycks komma längre, vad det är som stoppar oss, vad som gör att vi känner det som om vi måste ta makten eller vårt värde i från mannen. För det är inte så, mannen har inte min makt, varken över min kropp eller över mitt kön, jag har inte ansvar över hans sexualitet. Mannen har inte mitt värde, jag behöver inte tillåtelsen att skapa i från mannen, jag behöver inte ha känslan av att det som jag skapar är viktigt ifrån honom. Allt som jag skapar är viktigt och värdefullt även om det inte ser ut på samma sätt som våra förfäder skulle ha gjort det på. Och det är ju också ett förlegat system och samhällsbygge som visat sig vara helt igenom odugligt när så människor lider och mår dåligt, så varför i hela världen skulle jag ens vilja fortsätta bygga på ett system där så många människor slås ut? När jag inte längre vill ha någonting av mannen börjar frigörelsen i sin andra etapp dit jag tror att vi alla är på väg i dag, vi måste lossa på begränsningarna/präglingarna i oss själva och i stället ta ansvar för all den goda kreativiteten och viljan som finns inom oss, (många gånger gömd under präglingarna). Alla kvinnor har mycket att bidra med, alla är vi lika mycket värda som mannen, vi kan skapa lika mycket stordåd, vara lika självklara i våra viljor och vi kan dela med oss till varandra av vår kunskap och erfarenhet.

När vi tar ansvar för frigörelsen inom oss själva, kommer vi att kunna skapa ett fantastiskt öppet, kärleksfullt och genuint samhälle- tillsammans med mannen. Likavärdet banar vägen. När jag nu har en programmering som säger att jag är lika mycket värd, tar jag ansvar och plats, en annan ny proggram data säger att jag får göra allt det som mannen gör, den skapar oerhörda förutsättningar för mig rent kreativt. Jag vill att alla våra kvinnliga politiker skall kunna känna jämställdheten inifrån, det skulle öka potentialen och kreativiteten till en ny nivå där vi aldrig har varit förut. Tänk vilka begränsningar, gammal struktur och karma som skulle släppa!
   

Inga kommentarer: