onsdag 7 januari 2015

Sorgens och sanningens dag.

Jag vaknade i morse med en text i i själen som ville födas fram genom mig och som skulle handla om sanningen. Jag ville hylla sanningen detta år, jag känner och förstår att sanningen är på allas läppar, den största seger en människa i fysisk kropp kan vinna är att orden slutar ta omvägen via huvudet och i stället får födas fram genom hjärtat. Där finner man sanningen, allt som kommer direkt från själen utan omskrivning, omvandlande och hänsynstagande från egot, (som är våra tankar), är ord sagda och skapade av Gud. Sanningen äger, bär på energi, har makt att förändra och kan förbättra vår värld. Det är jag säker på men sanningen kräver mod, det kan handla om att säga vad man tycker och tänker till en person man har en relation med, en familjemedlem eller en arbetsgrupp. Det kan handla om en politiker, ett politiskt beslut eller en regering. Vad man tycker om en viss grupps budskap eller om en religions regler. Det vackra är inte vad vi tycker utan att vi tycker och att vi talar sanning, direkt inifrån hjärtat. Inte att vi tar den enklaste, men svåraste vägen i längden, att tycka som alla andra, vända kappan efter vinden, utan att vi tillåter oss själva att växa i mod och tar reda på vad vi känner och uttrycker det. Det är det vackraste en människa på jorden kan uppnå, att vara i sanning med sig själv, inom sin familj och grupp.

Sorgens dag blev det idag och min text föddes inte fram lika naturligt och självklart som jag tänkte, jag var tvungen att passera gå och inkassera den fruktansvärda nyheten att människor på en tidningsredaktion i Paris hade blivit brutalt avrättade. Människoliv har tagits och min hyllning till sanningens år 2015 går i stället till dessa tappra själar som stått upp för oss alla, för mänskligheten och för yttrandefriheten. Och till deras anhöriga, att de får frid och finna läkning, stöd och kärlek i sorgen. Min hyllning går till alla som vågar vara sanna i det lilla och i det stora, låt oss kämpa för sanningens röst tillsammans. Inte din sanning eller min, inte grannens, hylla den sanning som kommer inifrån själen/hjärtat, som ingen annan rår på och som ingen annan kan ta ifrån oss. Låt oss vara i sanning i våra förhållanden, i vår familj, i vår grupp och inom vår regering. Vi behöver inte tycka som alla andra, vi behöver vara sanna mot oss själva, inifrån, säga vad vi tycker, även när rädsla och hot pockar på. Visa oss själva vem som segrar i själen, detta år 2015, rädslan eller kärleken? ❤️

Inga kommentarer: