tisdag 3 december 2013

Thailand.



http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/sannalundell/article12196223.ab

Nu kanske jag är tjatig, men ca: 20.000 svenskar kommer att fira jul i Thailand. Mer än 400.000 svenskar åker dit varje år. Jag har bott i Asien, jag vet hur asiater ser på detta land, det är känt i Asien som att vara ett sexland, dit man åker för att köpa sex. Där fäderna säljer sina döttrar till ett billigt pris, många asiater tror också att det bör vara så, det är bra att pedofiler och andra våldtäktsmän har någonstans att åka till där döttrarna och i viss mån sönerna är relativt billiga att köpa. Så att de slipper förstöra människor på hemmaplan och hamna i fängelse för sina böjelser. När jag bodde i Singapore fick jag ofta frågan varför vi svenskar åker till Thailand hela tiden? Är det för att ni inte kan ha sex hemma, är det för kallt? Jag skämdes så och fick svårt att förklara varför mitt folk åker till den mest ökända platsen på jorden när det kommer till prostitution av barn och ungdomar. (Ändå har de en lag som förbjuder prostitution?) Moment 22, hur går den ekvationen i hop? Detta land har vi alltså valt att fira jul i, samtidigt som vi svenska kvinnor har frigjort oss så åker vi nu med våra män och barn till detta paradis? Där sexuellt förtryck är vardag, påtagligt och synbart varje dag. Är det bara jag som ser med öppna ögon här eller är det okey att stödja ett land som behandlar sina barn och kvinnor så? Varför talas det så lite om denna fråga, hur kommer det sig att vi väljer att blunda och inte låtsas se? Hur frigjorda är vi svenska kvinnor? Är det bara skönt att förtrycket drabbar någon annan och inte oss själva? Är vi så grymma? Eller fortfarande så förtryckta själva, att vi inte ser klart på situationen? Obs! Artikeln är från 2010. Det talas väldigt lite om den här saken, skönt att ligga på en billig strand, bli servad och inte låtsas se.

Inga kommentarer: