torsdag 18 oktober 2012

Radio Viking.

Idag har jag deltagit i en direktsänd debatt på radio Viking som sändes från Kaggeholms folkhögskola på Ekerö. Den andra debattören hette Christer Sturmark och är ordförande i Humanisterna. Det kunde ha blivit hur bra som helst för Christer verkade så säker på sin sak: "healing fungerar inte" och att vi bara verkar vilja ha en massa pengar, dessutom så var vi, (alla healers?) de sista människorna på jorden som skulle prata om energi, för vi visste ingenting alls om energi! Han trodde inte på övernaturliga saker och jag berättade för honom att det gör inte jag heller. Men jag tror på mirakel. Jag försökte förklara för honom att det är energi som jag ger och som sen i sin tur trycker fram de undertryckta känslor som ligger i vägen för klientens läkning. Det var då han kontrade med att han inte tyckte att vi (?), skall prata om energi..

Åh! Jag hade velat fortsätta prata om känslor, närvaro, självkänsla, mod och rädsla. Om hur ont man kan få då man inte befinner sig i sin kropp. Jag hade velat prata om brevet som jag fick från min underbara klient i morse, hon som hade blivit sexuellt utnyttjad av sin far när hon var liten. Hur han hade förnedrat, förminskat och förnekat hennes känslor: "nej, det gör inte ont, du tycker det här är skönt, lita inte på dig själv, lyssna på mig, det här är rätt för dig". Jag hade velat berätta för honom om hur hon sedan i vuxen ålder hade lärt sig att stänga av, att inte vara i sin egen kropp, hon hade lärt sig att stänga av sina sinnen och inte lyssna på sina känslomässiga impulser, vilket bidrog till nedsatt hörsel, syn och ett väldigt dåligt balanssinne. Hon ramlade och snubblade ofta då hon inte befann  sig i sin egen kropp, hon gjorde illa sig själv och lyssnade inte på några varningssignaler. Med healingens hjälp/energi kunde hon få insikt om och se sitt problem och arbeta aktivt med att komma tillbaka in i sin egen kropp och börja lyssna till sina egna känslor och sedan följa dem. Hon ramlar inte nu, balansen är bra, hon gör inte illa sig själv längre. Hon tycker att healingen har gjort underverk för henne. Jag har aldrig sett en människa stråla så mycket som hon gör idag. Hon har hittat hem.

Jag hade velat prata med honom om vad som hindrar oss från att vara friska, kreativa, lyckliga och i ett sunt hälsosamt flöde, jag hade velat debatterat  mycket längre och gärna i direktsändning. Jag hade velat se och känna honom mycket närmare på pulsen! Det var riktigt roligt att vara med i radio men jag fick ordet alldeles på tok för kort stund. Men bättre än ingenting alls.. Au bien tout!

Inga kommentarer: