lördag 27 oktober 2012

Idag kommer en Holländsk politiker till Malmö inbjuden för att för att tala hos tryckfrihetssällskapet. Den 49-årige Geert Wilders är ledare och grundare av det holländska frihetspartiet och har gjort sig känd för hårdför retorik mot islam och muslimsk invandring till Europa. En kontroversiell man som ständigt lever med livvakter och polisuppbådet i Malmö väntas bli stort. Men journalisten och föreningens grundare och ordförande Ingrid Carlqvist har väntat länge på Wilders besök. Anledningen är att hon tycker att han är en av tryckfrihetens främsta förkämpar. Hon tycker att han tar upp den kanske svåraste frågan som vi har i västvärlden, nämligen islamiseringen och de mycket hårdföra krav som islamisterna ställer på oss att införa blasfemilagar i hela västvärlden. Hon menar att världens muslimska länder gemensamt sysslar med massiv påtryckningskampanj mot EU och FN om att införa lagar om förbud mot kritik av islam och Muhammed.

Jag håller inte på något sätt med denna Geer som verkligen verkar hata islam men jag tycker ändå det är bra att stå upp för tryckfriheten och att våga säga och tycka vad man vill. Viktigt också i denna fråga. Jag tycker inte det är okey att föminska, förlöjliga och håna en annan människas tro och heliga rum. Men jag tycker definitivt att vi måste få ha våra åsikter och säga de högt utan att vara rädda för repressalier. Så här kommer det:

Jag tycker inte att det är okey att vi i Sverige skall ha böneutrop från mosker när jag vet och har hört talas om att Imaner i Sverige står för sådana saker som jag som svensk kvinna har brutit med och gjort revolution mot för  länge sedan. Jag vill inte höra talas om att det är ett förtryck som legaliseras bara för att vi är så rädda för vad som kan hända om vi uttalar det högt. Eller om våra grannar kallar oss för rasister. Det här är ju vårt land, vi är födda här. Det har funnits en otrolig trygghet i att växa upp här som kvinna, jag vill inte på något sätt att se all denna frihet långsamt försvinner, jag vill inte heller se mina systrar från ett annat land vara styrda av män med makt som verkar vara skrämda av sina kvinnors sanna skönhet och styrka, skämda av sitt förakt. Jag vill inte höra talas om hedersmord, månggifte, och att kvinnan på något sätt skall underordna sig mannen.  Därför vill inte jag att vi skall acceptera dessa böneutrop när vi sett på kalla fakta om vad flera av dessa Imaner faktiskt står och talar för. På svensk mark. Jag älskar människor och jag arbetar med människor av alla de slag. Jag arbetar för mänskligheten men jag arbetar också för kvinnans fortsatta frigörelse på många plan. Frigörelsen från ilskan, sorgen, besvikelsen och bitterheten mot mannen som hon bär inom sig sen urminnes tider och som hon måste gå igenom för att släppa taget om totalt för att kunna vara en sann och suverän samtalspartner med det motsatta könet. Utan undertryckta känslor som ställer till besvär och begränsning, som sätter sig i vägen för den sanna själsliga kontakten. (Självklart måste mannen släppa och gå igenom sina grejer också för ett fullständigt närvarande i nuet.) Jag tror att vi kvinnor måste förlåta den maskulina energin inom oss själva så att vi naturligt kan använda oss utav dess styrka och låta den öppna dörrar och leda oss igenom, inom oss själva. Det handlar inte längre om att vi skall lära oss att vara som mannen, göra som mannen och kopiera mannen. Nej, det handlar om att vi skall släppa fram vår maskulina energi som också finns tillgänglig under ytan i vårt undermedvetna, integrera den genom fullständig förlåtelse och sen njuta av harmoni och balans. Gör mannen denna resa också blir det inte ett möte mellan man och kvinna, det blir ett möte mellan två människor, mellan två själar som inte söker ett hem eller förlåtelse/upprättelse hos den andre, utan två själar som redan är hemma och som söker att utvidga kärleken på jorden ännu mer.

Inga kommentarer: